Ans.Red.

BRUKTMUSIKK-BUTIKK ANMELDELSE

Ans.Red.
BRUKTMUSIKK-BUTIKK ANMELDELSE

BRUKTMUSIKK-BUTIKK ANMELDELSE

Det har mange ganger de siste tjue årene blitt skrevet om at platen og CD-en er på vei tilbake til nye popularitetshøyder. Likevel kan det ikke sies å være en allmenn interesse å kjøpe vinyl og album, så vel som å eie en egen platespiller eller CD-spiller. Studentene på Ås er antakeligvis intet unntak, selv om en skulle kunne tenke seg at studenter er mer opptatt av hipstertrender. Det er mye fokus på lyd her på Ås, på Eika og Samfunnet. Spesielt rundt Pentagon, Eplehagen og Skogveien kan Agrarmetropolen fremstå som en eneste stor dundrende subwoofer, til manges eufori eller søvnproblemer (takk til onsdagsbodegaen). Men spørreundersøkelsen om musikk- og musikkanlegginteressen til Tora og Thorvald får bli til en annen TT-artikkel! Denne sakens agenda er å vekke interesse for brukt musikk og musikkutstyr i lokalområdet. Fra den allerede musikkinteresserte, til den musikkuvitende student!

Journalist: Ane Mathilde Runge Christensen

Fotograf: William Fredrik Bakke Dahl

Jeg så meg ut to lokale bruktmusikksteder i Ski. Det viste seg at rykter og research skulle føre meg til to lokale “musikkentusiaster”, med hver sin metode for å praktisere sin hobby og samtidig gjøre den tilgjengelig for andre! Det er viktig å presisere at det er et svært ulikt utgangspunkt og tilbud de to stedene har. NMS Gjenbruk har et eget musikkhjørne som kun har tilgjengelig det bruktbutikken får inn, og sorterer dette etter beste evne! Jorwed HiFi & Vinyl har derimot et mye mer spesialisert utvalg, og beskriver det selv som: “... spesialisert på brukte vinylplater og brukt HiFi-utstyr. Vi har et nøye kuratert utvalg av sjeldne og ettertraktede vinylutgivelser, fra klassiske album til moderne favoritter.”

NMS Gjenbruks musikkhjørne

For de som ikke har vært innom NMS Gjenbruk, ligger butikken i Åsveien 9, lett tilgjengelig ved Eikeliveien busstopp i Ski sentrum. Innerst i lokalet finner du et hjørne med gamle Beatles-plakater, Tandberg-radioer og en collagevegg med musikkreferanser. Pål Paulus Alinge driver med musikk og frivillighet, og har satt det hele i stand på eget initiativ for rundt to år siden. Jeg møtte ikke Pål personlig, men får alt fortalt av Grete Halvorsen som jobber på NMS Gjenbruk. Hun forteller at Pål har skapt en møteplass, og sammen med flere andre musikkinteresserte sorterer de det som har kommet inn for å sette det i orden. Pål ønsker å fremheve musikk- og populærkulturen som gjenbruken får inn, og brukten har fått en oppgang i besøkende etter at han startet med musikkhjørnet. Pågangen er spesielt stor på tirsdager etter at de har fått inn nye varer.

De mest interessante og intakte platene sorteres for seg. Da vi var der var det alt fra Barbra Streisand til Ole Ivars og ‘The History of Rock’, fra 5 til 25 kr. CD-ene er sortert alfabetisk, og du kan lytte til dem på CD-spilleren i musikkhjørnet før du kjøper dem. De spesielt interesserte kan også finne kassetter og musikkutstyr, og annen populærkultur som musikkbøker, notehefter, tegneserier, lydbøker og DVD-er. Er du heldig kan du gjøre et kupp! Om du ikke vet hva du skal gjøre en dag er det verdt turen innom for en titt, du vet aldri hva du finner!

Jorwed HiFi &Vinyl

Ca. 20 minutters gange fra togstasjonen, eller 10 minutter fra Industriveien bussholdeplass, ligger HiFi- og Vinyl -bruktbutikken til Jørgen Wedøe i Verkstedveien 25A. Utenfor ligger det et verksted fra 70-tallet, men idet du går over dørterskelen trer du inn i en nisje -bruktbutikk. Rommet er fylt med rader av bokser med brukt vinyl, og for en som liker musikk er det vanskelig å vite hvor en skal begynne. Oppstarten var for ca. to år siden, og er et sjeldent godt bruktmusikktilbud! Jørgen trodde gjennomsnittsalderen kom til å være 50 år, men ble overrasket. Teorien hans er at TikTok og serier har en del av æren for at unge bidrar til en gjennomsnittsalder nærmere 30 år (og en overraskende interesse for blant annet Kate Bush sin ‘Running Up That Hill’).

Driven bak å starte opp, var den grunnleggende interessen for musikk og lyd som alltid har vært der. Jørgen sluttet i den tidligere jobben sin, og nå er det kun HiFi og vinyl som gjelder. Det er likevel ikke urimelige priser, og prisklassene avhenger mest av platenes verdi i form av LP-ens og coverets tilstand og hvor sjelden den er. Du kan betale fra 25-200 kr for det meste av platene, og de er sortert etter artist, alfabetet, og sjangere som klassisk, jazz, prog og punk. Det er egne bunker for platene til 25 kr – hvor du også finner mye god musikk. Det går også an å få tak i dyrere plater her, for de som er interesserte i spesifikke utgaver og uspilte eksemplarer.

Jørgen ønsker å få frem at det er mulighet for noe avslag på prisene for studenter! Forretningsideen er å ha et stort utvalg av vinyl for de musikkinteresserte. Han ønsker å gjøre musikk og HiFi tilgjengelig. “Da vi var unge og siklet inn butikkvinduene på musikk og utstyr som vi ikke hadde råd til. Det som var utilgjengelig for oss da, ønsker vi å fikse opp for å skape et tilbud av god kvalitet brukt utstyr og vinyl. Det vi ikke tar inn er en del 80-talls og Tandberg-utstyr for å si det litt enkelt. Når det kommer til lydkvaliteten fra musikkutstyret legger vi oss på ‘MidFi’-planet”, sier han med et smil.

Jørgen viser oss gjennom platerommet til HiFi-rommet. Høyttalere er stablet på en collageliknende måte langs den ene veggen. Midt i rommet er det en sittegruppe vendt mot et sett svære sølvgrå høyttalere. I taket er det lyddempere, og persiske tepper på gulvet. “Vi har mye forskjellig her, de tyngste høyttalerne vi har nå er på 350 kg mens de letteste er på 1 kg, og vi har to ulike apparater for platerensing! Vi har åpent fra torsdag til fredag fra kl. 12-17, og på lørdager har vi det vi internt kaller ‘dagsenteret’ hvor flere møtes for å prate musikk, lyd og drikke kaffe.” Musikk og lyd er subjektivt, og en kan ha ulike syn på lydkvalitet og det visuelle med høyttalere, forsterkere og utstyrsoppsettet. Det er merkbart færre kvinner enn menn i butikken, men kanskje denne saken kan få de musikkinteresserte Tora-ene der ute til å få opp øynene. Det er åpent for alle å sette seg og lytte og bli med i lørdagens diskusjoner om en er interessert! På vei ut hilser vi på Stig, som er involvert i platesorteringen.

Til ettertanke

I bærekraftens ånd kan både musikkutstyr og brukt musikk settes i miljøperspektiv. Musikkstreaming vs. det å bruke brukt elektrisk utstyr kan diskuteres med tanke på metallutvinning, strømforbruk, datalagring, og kulturell og historisk verdi! Det er en verdi i å eie sin egen musikk, og forholde seg til musikk som noe mer enn et hav av låter du skipper videre i på jakten etter det akutt fengende eller treffende. Roen i å la seg selv få tiden til å lytte til et album, bør en kanskje ta mindre for gitt?

Jeg skal ikke påstå at jeg ikke selv opplever, som mange andre, at egne spillelister kan være minner, spesielle sinnsstemninger og følelser. Her finner man også igjen de beste sangene til trening, fest, karaoke. Likevel har tempoet vi lever i i dag, endret vårt forhold til musikk. Vi omgir oss mer eller mindre av et hav av lyd, hvor ørene nesten alltid blir stimulert. Det er mulig at musikkindustrien har skapt denne utviklingen, hvor musikk konkurrerer for oppmerksomheten om å være det mest fengende. Kan dette forme hverdagens puls også? Jeg mener på ingen måte at musikk ikke bare kan være gøy, men jeg mener heller å fremheve at det finnes mange aspekter ved musikk annet enn at det er fengende, raskt berørende eller dansbart.

Kunsten i musikken krever sin tid til lytting og at en også hører gjennom deler en ikke alltid synes er like fengende, som for eksempel å lytte til et helt album. I lyttingen kan det være at du oppdager nye deler av musikken du ikke satte pris på før, nye følelser, refleksjoner og idéer fra elementer i musikken. Ikke bare bakgrunnsmusikk – men aktiv lytting. Livet trenger kanskje å inneholde stillhet og støy, ikke bare bakgrunnsstøy, for hva er vel meningen i en kakofoni?